Det betyder, at trafikken i lufthavne i Europa fortsætter i en “opadgående” kurve ifølge ACI Europe, som repræsenterer over 500 lufthavne i 44 europæiske lande.
I forhold til oktober 2023 kan der ses en stigning på 5,5 procent i antallet af passagerer i løbet af oktober 2024. Selve trafikken var også 3,3 procent højere end før pandemien, altså i forhold til oktober 2019.
Ifølge ACI Europe skyldes væksten i høj grad stærk international trafik. En sammenlignende gennemgang af oktober måned på årsbasis viser, at den steg med 7,1 procent – mens indenrigsflyvninger på tværs af Europa til gengæld har en uændret udvikling.
– Tallene i oktober er en fortsættelse af den positive tendens, vi har set gennem 2024, kommenterer Olivier Jankovec, generaldirektør i ACI Europe.
Olivier Jankovec er dog forsigtig med at tilføje, at selvom den gunstige tendens vedrører Europas lufthavne som helhed, er 45 procent af dem stadig på individuelt lavere niveauer.
– Det afhænger af en kombination af udbudspres, geopolitik og den nye, post-pandemiske virkelighed, som luftfartsmarkedet befinder sig i, siger Olivier Jankovec.
Ifølge ACI Europe er London Heathrow fortsat Europas travleste lufthavn efterfulgt af Istanbul og Paris Charles de Gaulle. Lufthavne som Prag, Budapest, Athen og Milano Malpensa skiller sig dog ud, som alle havde en vækst på to procent år-til-år i løbet af oktober.
Væksten i Tysklands vigtigste lufthavn Frankfurt am Main var derimod “minimal” i løbet af oktober, og landet er udpeget som den europæiske nation med den langsomste genopretning for luftfarten efter pandemien. Noget ACI Europe mener skyldes “ugunstige nationale luftfartspolitikker, især med hensyn til beskatning, som har begrænset markedsgenopretning og udvikling af luftfartsforbindelser”.