Administrator Interpath Advisory udtaler, at den sene levering af 17 fly bestilt fra leasingselskaber havde en “uhyre negativ indvirkning” på flyselskabets kapacitet og dets evne til at forblive konkurrencedygtig, samt forårsagede et “betydeligt økonomisk tab” for virksomheden.
Forsinkelserne og den reducerede efterspørgsel førte til anslået £30 millioner i tabt omsætning og ekstra omkostninger for flyselskabet, som stadig var i sin opstartsfase.
David Pike, administrerende direktør hos Interpath Advisory og Joint Administrator for virksomheden, udtaler: “Den ‘nye’ Flybe blev varmt modtaget af både industrien og offentligheden, da den blev lanceret sidste år, så dette vil være ødelæggende nyheder for alle dem, der har støttet virksomheden siden da, herunder ansatte, passagerer, finansieringskilder og den bredere luftfartsindustri.
Flybe drev flyvninger via 21 ruter til 17 destinationer på tværs af Storbritannien og EU med en flåde på otte leasede Q400-fly.
Det beskæftigede omkring 320 mennesker, hovedsageligt på fire steder – Belfast Lufthavn, Birmingham Lufthavn, Exeter Lufthavn og dets hovedkontor i Birmingham.
Omkring 2.500 passagerer skulle flyve på dagen for sammenbruddet, og der var 75.000 fremadrettede reservationer.