Forretningsrejser forventes at accelerere i 2022 drevet af en stigning i begivenheder og møder, ifølge Ciriums administrerende direktør Jeremy Bowen, hvor virksomheder allerede har øget deres udgifter til forretningsrejser. Han peger på tal fra Global Business Travel Association, som afslørede, at udgifterne til forretningsrejser steg 21 procent i 2021, og sagde, at tendensen forventes at fortsætte. GBTA har også forudsagt, at de årlige udgifter til forretningsrejser vil overstige niveauerne før pandemien ved udgangen af 2024.
Cirium afslørede også en tilbagevenden til præ-pandemiske niveauer af indenlandsk passagertrafik på verdensplan i 2022 med international trafik, der skulle ramme 66 procent af præ-pandemiske niveauer.
“Der var lidt international trafik indtil midten af 2021, hvor efterspørgslen efter rejse inden for Europa åbnede, lettet af EU’s digitale Covid-19-certifikat. Siden da har der været en støt forbedring, såvel som i den internationale efterspørgsel til og fra Nordamerika,” sagde Bowen.
Dog var antallet af internationale passagerer i september stadig faldet med 62 procent sammenlignet med 2019. Ciriums basisscenarie for 2022 er et af fortsatte grænseåbninger, da landene opnår vaccinationsrater på 70 procent eller mere for den samlede befolkning. Kina forbliver ukendt, da der i øjeblikket ikke er tegn på en ændring af dets Covid-elimineringsstrategi.
“International trafik består af mange forskellige regionale strømme, men vi forventer en markant stigning i langdistancerejser i andet halvår af 2022 og forudser, at den internationale passagertrafik ved udgangen af 2022 vil være faldet med omkring 25 til 30 procent sammenlignet med til 2019.” En tredje tendens, som Bowen fremhæver, er omkring flyselskaber, der er afhængige af partnerskaber for at bringe passagerer til sekundære markeder. Han pegede på Delta Air Lines som et eksempel, hvor luftfartsselskabet skulle betjene 72 af sine amerikanske til Europa-markeder i 2022 sammenlignet med 88 i 2019 og i stedet stole på flyselskaber som Air France og KLM til at udfylde hullerne via deres europæiske hubs.
Bæredygtighed nævnes også, med en stigning i CO2-emissioner, der forventes i løbet af året, efterhånden som flyvninger vender tilbage til drift, ifølge Bowen. Der indføres dog mere effektive fly, og industrien forventes at granske den “faktiske brændstofforbrænding af flyvninger” samt gøre brug af bæredygtigt flybrændstof og kompenserende initiativer.