Dette er ifølge Senior Corporate Travel Managers, der talte på et Institute of Travel Management (ITM) Trending Summit i London i sidste uge.
Virksomhedens Travel Manager for et globalt forretningskonsulent firma udtalte: ”Økonomi er blevet den højeste prioritet. Kunderelateret rejse vil fortsat ske, så længe det genererer omsætning, hvilket er 60% -70% af rejsevolumen. Men de resterende internationale rejser skal have et formål. ”
Global Travel Operations Manager hos en multinationel IT og Analytic-gruppe var enig og sagde: ”Budgetter er begrænset til 70% for internationale møder. Vi har set stigninger i flypriser, så det vil have indflydelse. ”Ledere ser på, hvor mange mennesker der skal med på turen og reducere antallet af deltagere ned.”
De advarede også om: ”At der er en risiko for, at budgetterne bliver opbrugt og rejser må annulleres.”
Den globale Travel Manager i en større bank hævdede: “Ikke-indtægtsgenererende rejse har ramt muren.”
De tilføjede: ”Der vil ikke være så mange ture på grund af omkostninger. Rejser kan repræsentere 20% eller mere af virksomhedens CO2-emissioner. Hvis rejsende ikke tager hensyn til dette, rammer vi ikke vores mål. ”
Den globale Travel Manager hos et multinationalt teknologiselskab sagde: ”Der er en masse gætteri på, hvordan vores rejseprogram for næste år vil se ud. Vi ser ud til at have et CO2-budget og er ved at flytte nogle flyrejser til tog. ”
En ITM ‘trendundersøgelse’ hos Travel Managers og indkøbere, der blev udført i november, viste, at ‘budgetkontrol’ var en af deres største bekymringer sammen med utilfredshed med online bookingværktøjer og virksomhedens “Duty of Care” over for sine rejsende.
To tredjedele (68%) af medlemmerne identificerede serviceleverancen som den største udfordring, som sektoren står overfor, efterfulgt af Travel Management Company Service (61%) og økonomiens tilstand (52%).
Én ud af fire forventede, at deres rejsebudget for 2023 ville være lavere end i år, skønt halvdelen forventede, at det ville stige, og 40% sagde, at de var involveret i virksomhedsdiskussioner om investeringsafkast fra rejsen.
En ud af fire (24%) sagde, at de havde indført eller ville indføre et CO2-budget for rejser i 2023.
ITM-administrerende direktør Scott Davies sagde: “Næsten alle købere forventer, at deres flyselskaber vil forpligte sig til brugen af bæredygtigt flybrændstof.”
Alle Corporate Travel Managers og indkøbere på topmødet talte på betingelse af anonymitet.