Transportkommissær Adina Ioana Valean talte ved Airlines for Europe (A4E)-topmødet i Bruxelles onsdag: “Vi er ude af krisen, men vi er ikke ude af skoven.”
Hun fortalte Europas flyselskabsledere: “Den gode nyhed er, at rejserne er steget og sandsynligvis vil nå 95 % af 2019-niveauet denne sommer. Den dårlige nyhed er, at dette kun vil øge risikoen for forsinkelser, efterhånden som luftrummet bliver mere overfyldt.”
Valean advarede: “Vi har ikke råd til en gentagelse af kaosset sidste sommer.”
Forud for hendes optræden på topmødet kritiserede flyselskabschefer Europa-Kommissionen og Valean for ikke at have gennemført en reform af det europæiske luftrum, som ville reducere forsinkelser og reducere CO2-emissioner ved at reducere flyvetider.
Men Valean beskyldte EU-medlemsstaterne for fiaskoen og sagde: “Jeg forstår stadig ikke, hvorfor medlemslandene ikke støtter denne reform. Hvis vores forslag til reform blev taget videre, kunne vi spare 10 % af CO2-udledningen.”
Hun sagde: “Jeg håber stadig at se nogle fremskridt senere i år. Men i mellemtiden skal vi udrulle teknologi, som hjælper flyveeffektiviteten, hvor det er muligt.”
Valean beroligede flyselskabscheferne: “Jeg ser ikke flyforbud og lofter som en mulighed” for at håndtere dekarbonisering eller forsinkelser, og argumenterede: “Det ville kun være et loft for borgernes rettigheder.”
Men kommissæren var mindre beroligende over for flyselskabets chefer med hensyn til flypassagerrettigheder.
Luftfartsselskaberne har længe kæmpet for en reform af EU-forordning 261 om flypassagerers rettigheder, idet de hævder, at dens uklarhed har ført til, at domstolene har udvidet dens anvendelsesområde, mens de faste betalinger, der kræves for forsinkelser og kompensation, ofte ikke har nogen relation til billetprisen.
Valean insisterede: “At sikre passagerernes tillid betyder at sikre, at forbrugernes rettigheder er beskyttet. Vi har allerede det stærkeste forbrugerbeskyttelsesnetværk, men vi søger at styrke det yderligere.”
Hun sagde: “Vi deler jeres frustrationer over, at vores forslag til reform af forordning 261 ikke er kommet videre. Men jeg kan fortælle jer, eventuelle fremtidige forslag vil ikke ændre det, der er på bordet.”
Valean hævdede også, at Kommissionen havde “gjort, hvad vi kan” for at fremme rekruttering i sektoren, og sagde: “Vores agentur EASA [EU Aviation Safety Agency] arbejder på standardiserede ruter til træning af ground handling-personale og flyveledere for at gøre det muligt for personalet at flytte rundt om.”