Flyindustrien efterlyser mere produktion af brændstoffet, som kan fremstilles af materialer som træflis og brugt madolie.
“Desværre er flyselskaber i øjeblikket ikke på vej til at opnå en meningsfuld emissionsreduktion, fordi de ikke køber nok bæredygtigt flybrændstof,” udtaler transport- og miljøchef for luftfartspolitik, Francesco Catte.
Som det ser ud nu, udgør SAF omkring 1 % af flybrændstofforbruget på det globale marked, som skal stige, for at flyselskaberne kan nå målene for reduktion af CO2-emissioner. Brændstoffet koster mellem to til fem gange mere end almindeligt jetbrændstof.
Mangel på investeringer fra de store olieaktører, som har kapitalen til at bygge SAF-behandlingsfaciliteter, hæmmer markedets vækst, viser undersøgelsen.
Undersøgelsen peger på Air France-KLM, United Airlines og Norwegian som nogle af de flyselskaber, der har taget håndgribelige skridt for at købe bæredygtigt jetbrændstof, især dets syntetiske, renere brændende version.
Men 87 % undlader at yde en meningsfuld indsats, viser undersøgelsen, og selv dem, der forsøger, kan gå glip af deres egne mål uden flere investeringer.
Flyselskaber som italienske ITA Airways, efterfølgeren til Alitalias konkurs, og Portugals TAP har gjort meget lidt for at sikre SAF i de kommende år.
En TAP-talsmand oplyser, at flyselskabet var det første, der fløj i Portugal med SAF i juli 2022, “og er forpligtet til at flyve med 10 % SAF i 2030”.
“Selvom vi gerne ville have øget vores investering i SAF, har den lave tilgængelighed … og høje omkostninger … begrænset vores evne til at gøre det, også i betragtning af vores opstartstilstand,” oplyser ITA-talsmanden.