Annons:

Flyselskaber sælger loyalitetsprogrammer under luftfartskrisen

Flyselskaber sælger loyalitetsprogrammer under luftfartskrisen Luftfartskrisen har fået virksomheder til at sælge hele eller dele af deres loyalitetsprogrammer. American United Airlines planlægger nu at sælge en del af sit MileagePlus-program.

Frequent flyers-programmer er et stabilt aktiv for flyselskaber, der får hyppige rejsende til at blive tilbagevendende kunder hos deres flyselskaber. Men luftfartskrisen i forbindelse med pandemien har fået flere flyselskaber til at realisere deres aktiver i programmerne.

American og Delta vil helt sikkert overveje et salg af deres programmer.

Nu overvejer den amerikanske flyselskabsgigant United Airlines at gøre det ved at sælge en mindre andel, omkring 15 procent, af sit MileagePlus-program, rapporterer Bloomberg News.

Adskillige amerikanske selskaber som United, American Airlines og Delta Air hævede penge i 2020 for at overleve pandemien ved at udstede obligationer baseret på deres loyalitetsprogrammer.

Argumentet imod at sælge aktiverne i loyalitetsprogrammer har naturligvis været, at de er knyttet til det bagvedliggende produkt – flyrejser – og at det kan få mærkelige konsekvenser at adskille dem.

Bloomberg refererer til Gary Leff, en blogger og rejseloyalitetsprogramkonsulent, som mener, at United Airlines har været en pioner inden for at tjene penge på sit loyalitetsprogram, og at et delvist salg kan generere indtægter og samtidig opretholde kundestabilitet, fordi flyselskabet ville beholde flertallet indsats.

– American og Delta vil helt sikkert overveje et salg af deres programmer. Det er en nem måde at skaffe penge til deres programmer på et tidspunkt, hvor flyselskaber forsøger at komme sig over en global pandemi, kommenterer Alex Miller, CEO for UpgradedPoints rejseblog til Bloomberg.

De amerikanske flyselskabers loyalitetsprogram blev introduceret i maj 1981, da American Airlines og United Airlines lancerede dem med få dages mellemrum. Programmerne er vokset enormt gennem årene siden da, både i antal medlemmer og økonomisk betydning for flyselskaberne. Bankerne har hooked på, og kunderne får point på rejser, de køber via kreditkort.

United Airlines MileagePlus-program, med mere end 100 millioner medlemmer, siges at være blevet vurderet til 22 milliarder dollars, da flyselskabet brugte det til at trække 6,8 milliarder i obligationer i 2020.

Længe før luftfartskrisen rejste Air Canadas moderselskab omkring 470 millioner dollars fra salget af aktiver i deres loyalitetsprogram. Flyselskabet valgte dog til sidst at genkøbe programmet.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.