Den seneste “Airline on time performance” rapport, udarbejdet af luftfartsdataspecialist Cirium, viser at industriens operationer var nået et niveau af “ro” i september efter måneder med negative overskrifter.
”Efter en udfordrende sommerrejsesæson for branchen ser tingene ud til at vende tilbage til det normale,” siger Cirium i sin rapport.
“Flyselskaber er tilbage og gennemfører deres planlagte flyvninger med minimale aflysninger – med nogle undtagelser, især orkanen Ian i USA – og bringer deres rejsende til destinationerne til tiden.”
I Europa indtog Norwegian toppladsen “On-time” i september med en score på 83,9% og overtog pladsen fra det spanske luftfartsselskab Iberia (81,5%), som havde været det bedst præsterende europæiske flyselskab i de foregående tre måneder.
De næste tre bedst præsterende flyselskaber i Europa var Air Europa (81,1%), Finnair (80,6%) og SAS (79,7%).
I Nordamerika havde Delta den bedste præstation til tiden på 89,2% efterfulgt af United Airlines (86,9%).
Japan Airlines (JAL) var den bedste globale netværksoperatør med en punktlighed på 91%, tæt fulgt af deres japanske rival Ana på 90%.