Annons:

Flyruter fra Arlanda er truet, når SAS får nye ejere

Svenske flyruter kan ryge, når et udenlandsk ejet SAS skal reducere omkostningerne og blive rentabel. - Det vil præge meget af luftfartsudviklingen i Sverige i den nærmeste fremtid, siger Peter Larsson, administrerende direktør i brancheorganisationen Swedish Regional Airports.

Peter Larsson forventer et større eftersyn af SAS, hvis Air France-KLM, Danmark og deres konsortium skal sætte fart på forretningen i det gælds- og tabsbelastede flyselskab. Virksomheder med dårlig lønsomhed ulmer, når jagten på omkostningsbesparelser tager fart igen.

– Hvis vi ikke har et stort SAS, der driver udviklingen på Arlanda, starter hele diskussionen om en fjerde bane igen, siger Larsson.

Af de omkring 30 regionale lufthavne, der er en del af organisationen Swedish Regional Airports, har kun tre nu SAS-trafik: Ängelholm, Skellefteå og Sundsvall.

Ifølge Larsson kan behovet for statsligt indkøbt flytrafik stige i det scenarie, han nu forestiller sig. Det bruger regeringen på nuværende tidspunkt cirka 100 millioner på – til sammenligning med omkring 800 millioner i Norge.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.