Annons:

Flypriserne i Europa er 15 % over inflationen, siger rapport

Flypriserne i Europa overgår inflationen med omkring 15 %, og de høje priser ser ud til at fortsætte, ifølge en undersøgelse fra banken ING.

Bankens Global Aviation Outlook-rapport antyder også, at passagertrafikken vil overstige præ-pandeminiveauet i år, men flyselskaberne kæmper for at følge med efterspørgslen, da de støder på problemer med flyforsyningen.

ING senior økonom Rico Luman udtaler: “Den globale efterspørgsel fra flyselskaber har overgået udviklingen af flådekapacitet, hvilket sætter vækstplaner for flyselskaber under pres.”

Billetpriserne over hele verden stiger ifølge rapporten generelt, men Europa er især ramt af højere afgifter.

“Denne dynamik markerer en anden æra, da øget konkurrence fra lavprisselskaber tidligere har tynget priserne i lang tid,” fortsætter Luman.

“I flere europæiske lande vil (højere) billetafgifter og en øget anvendelse af emissionshandelsordningen (fra 25 % i 2024 til 100 % i 2026 for intraeuropæiske flyvninger) fortsat bidrage til højere priser.

“Dette presser flypriserne langt ud over inflationstallene, hvor billetpriserne stadig er omkring 15 % højere i begyndelsen af 2024. Internaliseringen af eksterne faktorer vil sandsynligvis fortsætte med at vokse fremad, hvilket vil føre til strukturelt højere priser og reelle priser.”

Rapporten tyder på, at de stigende priser ikke har påvirket efterspørgslen markant, men der ses nogle effekter.

“Generelt ser de rejsende ud til at være villige til at betale højere priser – men betydelige billetafgiftsstigninger pålagt af europæiske lande har i det mindste nogle dæmpende effekter, især for lavprisselskaber,” hedder det i rapporten.

Rejser på det europæiske kontinent er ifølge rapporten kommet sig hurtigere end forventet, men antallet af flyvninger er stadig under det præ-pandemiske niveau.

Luman siger videre: “Flykapacitetskampe forventes at trække ud gennem 2024 og dens højsæson.

“Kapacitetsbegrænsninger tvinger flyselskaber til at justere flyveplanerne – Ryanair annoncerede for eksempel, at de planlægger at betjene 200 mio. i stedet for 205 mio. passagerer i 2024. Dette er stadig omkring 10% vækst, dog mindre end tidligere forventet.

“Begrænsningerne begrænser også muligheden for at genoprette og udbygge interkontinentale netværk. Flagrederier som Lufthansa og KLM (inklusive Transavia) reviderede den ledige sædekapacitet nedad for hele 2024.”

Rapporten beskriver leverancer af nye fly til Boeing som “langt under præ-pandemiske niveauer”, mens Airbus “stadig er i bedring”.

Efterslæbet hos begge producenter har ramt rekordhøjt, tilføjer rapporten.

Ud over produktionsbegrænsninger hos Boeing, er en faktor, der kan påvirke kapaciteten i de kommende måneder, motorproducenten Pratt & Whitneys ekstra inspektioner af turbofanmotorer installeret i Airbus A320neo-fly.

Kapacitetsbegrænsningerne bidrager til højere billetpriser, hedder det i rapporten, sammen med den stærke efterspørgsel og højere priser på jetbrændstof.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.