Priserne i USA steg 19 % måned for måned i april, den største stigning, det amerikanske forbrugerprisindeks har registreret, siden det blev lanceret i 1963. Amerikanske luftfartsselskaber opererer med 93 % af 2019-kapaciteten og har ikke haft problemer med at videregive prisstigninger op til nu. American Airlines administrerende direktør Robert Isom sagde i sidste måned: “Efterspørgslen er så stærk, som vi nogensinde har set den.”
US Airlines Reporting Corporation, der fungerer som Iata’s BSP ved afregning af salg gennem rejsebureauer, rapporterede, at værdien af flyreservationer nåede et syvårigt højdepunkt på $7,7 milliarder i april. Den gennemsnitlige flybilletpris på 585 USD er steget med 45 % år på et år på trods af et fald på 1 % i bookinger måned for måned og et fald på 10 % i passagertal.
Prisen på jetbrændstof faldt næsten 12 % i sidste uge til 149 USD pr. tønde i Europa, men forblev mere end det dobbelte af prisen for et år siden, hvor stigningen blev forværret af dollarkursen, som er steget.
Olie handles i dollars, så det betyder ekstra pres for at øge billetpriserne. EasyJet afslørede et driftstab på £17,81 for hvert sæde, der blev solgt i de seks måneder frem til marts i sidste uge, på trods af en stigning på 33 % i gennemsnitspriserne i løbet af januar til marts, efterhånden som salget vendte sig, og på trods af luftfartsselskabets afdækning, hvilket betyder, at det betalte mindre for brændstof end et år tidligere. Tab gennem vinteren er normalt, men EasyJets tab pr. sæde i halvåret til slutningen af marts 2019 var £5,95 og i samme periode til marts 2018 var det 43p.
Ryanair rapporterede også et tab på mere end €5 på hvert solgte sæde i de 12 måneder frem til marts. Alligevel har det til hensigt at transportere flere passagerer end nogensinde denne sommer, med kapacitet på 115 % af sommerens 2019-niveauer på trods af, at luftfartsselskabet bemærker, at “priserne fortsat har brug for stimulering”.
Ryanair sagde: “Vi forventer at fylde disse flyvninger med lavere priser og til højere brændstofomkostninger.”
Luftfartsselskabet udtrykte “forsigtig optimisme”, at toppriserne i sommeren 2022 “vil være noget foran” i forhold til 2019, men tilbudspriser uden for toppen vil øge presset andre steder i sektoren, og priserne må stige før eller siden.