I den kommende tid vil Ryanair modtage ikke mindre end 500 stævninger fra Flyhjælp, som hjælper flypassagerer med at indhente økonomisk kompensation og billetrefusion hos flyselskaber ved flyforsinkelser og aflysninger. Der skriver Flyhjælp i en pressemeddelelse.
Flyhjælp har samlet sager på vegne af flere end 1000 kunder, som savner økonomisk oprejsning fra flyselskabet, og er nu parat til at gå i retten for at kæmpe for det, de mener passagererne retmæssigt har krav på.
Med de mange sager ønsker Flyhjælp at sende et signal til Ryanair om, at flyselskabet er for langsomme og dårlige i deres håndtering af passagerkrav, forklarer Benedikte Bolvig Lund, advokat og juridisk direktør i Flyhjælp.
- Det er vores erfaring, at når flyselskaber som Ryanair har for god tid til at behandle sagerne, så finder de på alle mulige indsigelser af mere eller mindre lødig karakter for at undgå at betale kompensation. Men vi vil ikke acceptere, at passagerrettighederne bliver tilsidesat på den måde. Flyselskaberne skal tvinges til at forholde sig til passagerernes ret til kompensation og billetrefusion, og det ser vi som vores ansvar at sørge for, siger Benedikte Bolvig Lund.
Det gør Flyhjælp altså nu med 500 stævninger, der tilsammen løber op i 3,2 millioner kroner.
Der er flere sager, hvor de kommer fra
Stævningerne kommer i kølvandet på en Højesteretsdom i april, hvor Ryanair fik medhold i en sag om udbetaling af billetrefusion via en online billetformidler, en såkaldt OTA. Flyhjælp var ikke tilfredse med udfaldet, fordi den har skabt større uklarhed omkring passagerernes rettigheder i forhold til udbetaling af billetrefusion.