Store amerikanske flyselskabere blev i sidste uge stillet spørgsmål fra Senatets handels-, videnskabs- og transportkomité. Et af de emner, der dukkede op, var nylige nedskæringer på nogle regionale ruter. Det var dog Uniteds administrerende direktør, Scott Kirby, der havde mest at skulle have sagt. Ifølge ham er næsten 100 regionale fly parkeret på grund af den igangværende pilotmangel. De 100 regionale fly er inaktive, “fordi der ikke er nok piloter til at flyve dem,” hvilket betyder, at United ikke kan flyve til alle de mindre samfund, som de gerne vil, sagde Kirby.
American Airlines CEO, Doug Parker, sagde i høringen, at manglen vil blive et problem, hvis luftfartsselskabet ikke kan rekruttere nok piloter til regionale flyruter.
Kirby, Parker og John Laughter, Delta Airlines’ executive vice president og operationschef, sagde alle i høringen, at deres luftfartsselskaber arbejder på at træne flere piloter.
“Vi søger at uddanne 5.000 piloter inden udgangen af årtiet med det mål, at halvdelen af eleverne skal være kvinder og farvede mennesker, alt imens vi opretholder vores utroligt høje træningsstandarder,” fortalte Kirby til høringen.
Kirby tilføjede, at finansiering af flyvetræning udgør et problem, fordi piloter først skal bruge $150.000 for at kvalificere sig til det nødvendige certifikat.