En officiel undersøgelse fra den spanske civile luftfartsmyndighed har afsløret, at en flyveleder i Malaga tillod et Ryanair-fly at lande samtidig med, at det andet Ryanair-fly fik tilladelse til at komme ind på samme landingsbane og lette. Afstanden mellem de to fly på landingsbanen var kun 16 % af den anbefalede sikkerhedsmargin.
Hændelsen fandt sted omkring kl. 19.50 lokal tid den 11. september 2019, da et Ryanair-fly fra Hamborg med 196 personer om bord kom ind for at lande i Malaga. Samtidig var det andet Ryanair-fly med 185 passagerer og besætning ved at gøre klar til at lette på et fly til Liverpool.
Den officielle rapport beskriver, hvordan Ryanair-flyet fra Hamborg landede på landingsbanen lige bag det andet fly, som netop var begyndt at løfte næsen i vejret.
“Der var ingen grad af sikkerhed for, at den regulatoriske adskillelse kunne opretholdes, da flyet ved indflyvning rejste hurtigere end flyet ved start, hvilket i stigende grad reducerede adskillelsen mellem flyene,” tilføjede den.
Der var en adskillelse på kun 520 meter mellem de to irsk-registrerede Boeing 737-fly på landingsbanen på det nærmeste punkt, hvor den mindste adskillelses skulle have været 3.200 meter – længden af landingsbanen.
Før de kom ind på landingsbanen, sagde besætningen på Ryanair-flyet, der lettede, at de kunne se lysene fra to nærgående fly, men kunne ikke bedømme, hvor langt væk de var, fordi det var mørkt.