Flyet blev drevet af Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ produceret af 100 % vedvarende affald og rester af råmaterialer, såsom brugt madolie.
Disse tests er en del af SAF-certificeringsprocessen for ATR-fly. I september 2021 annoncerede ATR et samarbejde med det svenske flyselskab BRA og finske Neste for at fremskynde certificeringen. Koalitionen sigter mod at operere et af BRA’s ATR-fly udelukkende på SAF inden årets udgang. Målet er at have gennemført den fulde certificering i 2025.
Estimater viser, at en ATR-turboprop, der udelukkende flyver på regionale ruter med SAF i begge motorer, vil reducere CO2-udledningen med op til 82%.
I øjeblikket er fly og motorer certificeret til at operere med en 50% SAF-blanding. Der har dog været meget aktivitet hos flyproducenter, motorleverandører og flyselskaber, der alle stræber efter at øge bæredygtigheden.
Det forventes, at en ATR, der flyver på en typisk regional rute med 100% SAF i begge motorer, vil reducere CO2-emissionerne med 82 %.
I december sidste år gennemførte United Airlines den første passagerflyvning med en Boeing 737 drevet af 100 % SAF i en af deres LEAP-1B CFM International-motorer. Flyet fløj fra Chicagos O’Hare til Washingtons Reagan National Airport med 115 personer om bord.