Aktionærerne i SAS samles i dag kl. 10 til ekstraordinær generalforsamling i selskabet, hvor vedtagelsen – eller forkastelsen – af ledelsens spektakulære, og milliardstore redningsplan, er det vigtigste punkt på dagsordenen.
Redningsplanen omfatter både udstedelse af nye aktier og konvertering af såkaldte hybridobligationer i selskabet. Hvis den, som stort set alle aktieanalytikere venter, bliver vedtaget, vil de hidtidige obligationsejere ”sandsynligvis” have reddet SAS fra konkurs, har bl.a. Sydbank tidligere vurderet.
Bankens chefanalytiker for luftfart, Jacob Pedersen, har tidligere sagt, at den danske og svenske stat med deres garantier for redningspakken, kan nå op på at eje henved tre fjerdedele af SAS, alt afhængigt af, hvor mange private investorer, der vil tegne nye aktier i det skandinaviske flyselskab senere i år.
”Det er svært at spå om, hvor let det bliver at tiltrække frisk kapital for SAS. I et meget svagt luftfartsmiljø, hvor genrejsningen af rejselysten formentlig kan vare helt frem til 2024 er det ikke nødvendigvis en let opgave” sagde Jacob Pedersen tidligere på måneden.