“Der er et marked for nogle mindre fly end de mellemstore fly som Airbus A320. Spørgsmålet er, skal SAS have dem in-house? Og jeg synes, det bliver for komplekst, så det ønsker vi ikke, og derfor tror jeg faktisk, at wet-lease-konstruktion fungerer for os. Det giver os selvfølgelig også ekstra fleksibilitet,” sagde han.
For nylig underskrev SAS en hensigtserklæring om at tilføje et lille antal E195’er. Disse vil opereret under det nye brand SAS Link. van der Werff understregede, at E195’erne var en midlertidig løsning, indtil luftfartsselskabet vælger en ny flytype – sandsynligvis enten A220 fra Airbus eller E2 fra Embraer.
SAS benytter selskaber som Xfly og CityJet. Tidligere har også Air Norstrum, JetTime, Cimber Air og Flybe fløjet for SAS. Ens for dem alle er at der er hjemmehørende i lande udenfor Skandinavien. I tillæg har airBaltic i øjeblikket to Airbus A220 på vingerne for SAS.
“Når man ser på Skandinavien som helhed, er mange byer der ikke er er så store, men de kræver stadig gode forbindelser. Så vi er ret positive over for mellemstore fly, vi ser et meget godt marked for det fremadrettet. For SAS Link vil vi bestemt kigge på noget mindre end A320’erne, til at betjene de mindre skandinaviske byer,” forklarede han.
Flyselskabet vil også omfatte SAS Connect, som vil blive omdøbt fra SAS Scandinavian Airlines Ireland. En aftale mellem FPU og SAS-datterselskabet sikrer, at piloter og kabineansatte får danske, overenskomstdækkede vilkår, når selskabet opretter dansk base. Aftalen sætter kæp i hjulet for mere outsourcing på udenlandske vilkår i SAS, sagder FPU-formand Thilde Waast i foråret. SAS Ireland har i en årrække opereret fra baser i London og Spanien, hvilket har umuliggjort danske overenskomster.
SAS er stadig var i gang med at evaluere kravene til sin fremtidige langdistanceflåde, især om SAS kan opretholde to typer – A330 og A350. “Er et flyselskab som SAS stort nok til at opretholde flere widebody-typer? Jeg er ikke overbevist om, at vi er store nok til flere widebody-typer. Så vi bliver nødt til at analysere, om en giver mening for os. Det afhænger selvfølgelig også af fremtidig efterspørgsel og brændstofpriser” sagde han.
SAS’ widebody flåde består af ni A330-300 og seks A350-900. SAS har yderligere to A350-900 på bestilling fra Airbus med levering i 2024. Flyselskabets langdistanceflåde omfatter også A321neo, som SAS planlægger at indsætte på tyndere transatlantiske ruter. van der Werff understregede, at SAS var tilfreds med flyene, da de ville være meget nyttige på grund af den stadig afdæmpede efterspørgsel efter langdistanceflyvninger.
Flyselskabet er stærkt fokuseret på at brgrænse omkostningerne, især i lyset af den voksende konkurrence på hjemmemarkederne, tilføjede van der Werff. SAS’ nye konkurrenter omfatter Flyr og Norse Atlantic Airways i Norge, Eurowings og Ryanair i Stockholm Arlanda og Finnair, som også udvider i Sverige.
“Markedet er faktisk ved at blive meget fuldt, der sandsynligvis er for mange flyselskaber om passagererne. Vi har ikke Londons opland, vi har ikke Tysklands befolkning på vores territorium. Vi skal være konkurrencedygtige,” forklarede van der Werff.