I erhvervsmediet Finans.dk Citeres Gustafson for, at digitaliseringen for alvor har fået fodfæste i erhvervslivet på selskabets hjemmemarkeder. ” Det vil fortsætte, når pandemien er slut, og vi vil se et vigende marked for forretningsrejser,” siger koncernchefen.
Budskabet bakkes op af bl.a. Jacob Pedersen, chefanalytiker med speciale i luftfart, Jacob Pedersen: ”Jeg forventer, at SAS kan miste indtægter for mellem 5 og 8 mia. svenske kr., fordi rejsemønstrene ændrer sig markant. Det er meget alvorligt for SAS, og det kan blive svært for selskabet at tjene penge, når en stor andel af de dyrt betalende passagerer forsvinder,” vurderer analytikeren.
Den tyske luftfartsgigant Lufthansa har allerede meddelt, at man, i erkendelse af ændrede rejsemønstre blandt forretningsrejsende, vil ændre indretningen i flyene, så der bliver færre sæder på businessclass og flere på økonomiklasse.
Også hos erhvervsrejseorganisationen DBTA er vurderingen, at virksomhederne fremover vil rejse mindre. Mette Bank, som er formand for foreningen, siger således til Finans.dk, at ”Rigtig mange har lært at meget kan klares virtuelt. Det er komet for at blive, og det vil betyde færre rejser” siger hun. Bank fremhæver den økonomiske besparelse ved de virtuelle møder som den primære årsag til et mindre rejseforbrug, og tilføjer, at også klima og bæredygtighed spiller en mere fremtrædende rolle, når virksomhederne beslutter, om de skal sende medarbejdere afsted på forretningsrejser.