Der er gået fem måneder siden Corona-pandemien betød nedlukning af stort set hele SAS’ rutenet med flere millioner aflyste flyrejser som konsekvens. I dag mangler der, ifølge SAS, at blive ekspederet ”hundredetusindvis” af refunderingshenvendelser, og SAS-chef Rickard Gustafsson beklagede ved selskabets regnskabsfremlæggelse i denne uge, at ekspeditionen har trukket så længe ud: ”Jeg vil gerne udtrykke min dybe beklagelse over for de kunder, som fortsat venter på at få betaling. Jeg kan love alle disse kunder, t de vil få deres retmæssige krav tilbage fra SAS. Derimod kan jeg ikke love præcis, hvor lang tid det tager” sagde Gustafsson ved regnskabsfremlæggelsen.
I Sverige har den langsommelige sagsbehandling senest ført til, at en større gruppe flypassagerer har organiseret sig og rettet kollektiv henvendelse til Kronofogeden for at få deres penge tilbage. Så dramatisk har situationen endnu ikke udviklet sig i Danmark. Men den danske Transportminister, Benny Engelbrecht (A), sagde for mindre end to uger siden, at hans ”tålmodighed” med SAS i spørgsmålet om billetrefunderinger var ”sluppet op”, og at selskabet har et stort ansvar overfor både kunder og ejerkredsen til at ”få ryddet op” i sagspuklen. Engelbrechts opsigtsvækkende udtalelser faldt samtidig med, at ministeren skulle forklare den milliard-store hjælpepakke til SAS, hvor netop den danske regering er blandt de største bidragydere med frisk likviditet til flyselskabet.
Ifølge SAS selv har selskabet, indtil videre, refunderet flybilletter for omkring 2 mia. danske kr. Selskabet har ikke oplyst, hvor mange penge der fortsat mangler at blive sendt tilbage til kunderne for de aflyste flyrejser.