Retten sagde, at de tusindvis af mennesker, der blev berørt af aflysninger eller forsinkelser under piloters strejke i 2018, skal kompenseres.
Ryanair havde ellers hævdet, at der gjaldt “ekstraordinære omstændigheder”, så passagererne skulle ikke kompenseres. De civile luftfartsmyndigheder var ikke ikke enige i den udlægning og tog retslige skridt over for Ryanair. De hævdede, at passagererne var berettiget til kompensation i henhold til EU-lovgivningen. Landsretten var torsdag enig i CAAs fortolkning.
Paul Smith, direktør for CAA, sagde: “Ryanair har nægtet at betale kompensation til passagerer, der blev berørt af piloternes strejke i 2018.
“Vi troede, at disse passagerer faktisk var beskyttet ved lov, og at Ryanair ikke kunne hævde, at dets forsinkede og aflyste fly var “ekstraordinære omstændigheder. Landsretten har i dag tilsluttet sig vores fortolkning af loven. Vi er forpligtet til at beskytte flypassagerernes rettigheder og er fast besluttet på at sikre, at alle flyselskaber overholder deres juridiske forpligtelser.”
Det anslås, at 200.000 mennesker blev berørt af strejkerne, hvor hundredvis af fly blev aflyst. På det tidspunkt argumenterede Ryanair for, at: “Domstole i Tyskland, Spanien og Italien har allerede afgjort, at strejker er en “særlig omstændighed”, og EU261-kompensation gælder ikke. Vi forventer, at det britiske CAA og domstolene vil følge denne præcedens.
CAA har dog advaret om, at flyselskabet stadig kan appellere. “Da Ryanair har ret til at anke dagens dom, bør berørte kunder afvente yderligere information, før de forfølger deres krav.”
Ryanair har efterfølgende oplyst, at de har instrueret deres advokater om at appellere dommen. Vi er overbeviste om, at den vil blive omstødt med succes.’