Vidnesbyrdet viser, hvordan misbrug af arbejdere strækker sig selv til Golfnationens højkvalificerede industrier, da Qatar Airways forsøger at minimere hviletiden for besætninger. Det skriver Reuters.
“Dette er naturligvis et stort sundheds- og sikkerhedsproblem for piloterne selv – og de mennesker, de flyver,” sagde Isobel Archer fra Business and Human Rights Resource Centre.
Afsløringerne kommer måneder før Qatar er vært for sit første verdensmesterskab med Qatar Airways som hovedsponsor. Men piloterne bekymrer sig om de risici, fans kan løbe, og siger, at ultralange flyvninger nu udføres af underbemandede og udmattede besætninger, et pres, der kun er blevet forværret af pandemien.
“Jeg faldt i søvn under nedstigningen med 400 passagerer om bord,” husker “Erik” om en sådan 20-timers flyvning, som trods alt landede sikkert på luftfartsselskabets base i Doha.
“Du kan ikke gøre noget. Din krop skriger bare efter hvile. Du mærker smerten i brystet, og du er ude af stand til at holde øjnene åbne,” sagde styrmanden til Thomson Reuters Foundation. Han benytter et pseudonym, så han kunne tale mere frit.
“Erik” og seks andre flybesætningsmedlemmer siger, at flyselskabets arbejdstid driver dem til udmattelse og at ledelsen nægtede at give dem nok hvile.
Mange indgiver ikke engang træthedsrapporter af frygt for yderligere undersøgelser fra flyselskabet, der fyrede tusindvis af ansatte under pandemien. Andre siger, at deres rapporter blev ignoreret eller at de ikke fik den nødvendige hvile som matchede deres arbejdstid.
“Vi er overanstrengte og trætte – men jeg har aldrig udfyldt en træthedsrapport, fordi jeg ikke ønsker at være i søgelyset,” siger “Erik”.
Træthed er almindelig for kommercielle piloter og flyselskaberne har systemer, FRM – Fatigue Risk Management, der sikre, at piloter ikke flyver for mange langdistanceflyvninger og får tilstrækkelig med hvile mellem flyvninger.