SAS har gennemført en omorganisering, der er blevet stærkt kritiseret af piloter og kabinepersonale. Piloter, der er blevet opsagt under pandemien, henvises til at søge job i nye virksomheder, hvor deres ret til genansættelse ikke gælder – hvilket ifølge fagforeningerne er overenskomststridigt. Flyselskabets svar er, at det følger reglerne, at det handler om helt nye stillinger, og at det er frit for enhver at ansøge.
Arbejdsretsekspert Tommy Iseskog mener, at det ser ud som om, at SAS gennem sin reorganisering har flyttet en del af sin drift mellem forskellige selskaber i koncernen. “Det er der, forklaringsbyrden ligger hos SAS. For når man som udefrakommende iagttager ser på dette, så ser det ud som om, det er den samme type arbejde, der er flyttet fra en virksomhed til en anden.”
Ifølge Iseskog er det afgørende, om der er tale om en såkaldt erhvervsomstilling. Da SVT spørger SAS om dette, er svaret, at alt ikke er omfattet af reglerne for virksomhedsoverdragelse, og at de ikke bryder lovgivningen. Men SAS vælger ikke at sige, hvad argumenterne er for, at det ikke anses for at være en virksomhedsoverførsel. “Det havde været interessant at vide, hvilke argumenter man har”, kommenterer Tommy Iseskog.
Pilotforeningens formand Martin Lindgren, siger at der nu forberedes en retssag. “Det, der sker nu, er, at vi starter retssager mod SAS vedrørende det her i de forskellige lande. Vi har pilotforeninger i Sverige, Norge og Danmark, der har fælles overenskomster. SAS starter de nye selskaber i Danmark, og det er her, vi først vil prøve om det lovligt.