Finlands nationale flyselskab, Finnair, har annonceret planer om at starte flyvninger til Dallas fra sin hub i Helsinki-Vantaa Lufthavn med start den 7. februar. Der flyves fire gange om ugen med en Airbus A350-900.
Iberia har også annonceret planer om at begynde at flyve til Dallas. Denne flyvning vil operere fire gange om ugen, men Iberia har ikke oplyst flytype eller en officiel startdato. Flyselskabet forventer at starte i april, forud for den travle sommersæson.
John Ackerman, Executive Vice President for Global Strategy and Development hos DFW, udtalte følgende: “Vi er begejstrede for disse nye ruter. Det styrker de europæiske rutemuligheder for vores kunder og styrker yderligere vores forpligtelse til fortsat vækst på den internationale scene.”
Et stærkt netværk
Både Iberia og Finnairs fly vil tilbyde forbindelser til og fra American Airlines netværk. Dallas er Americans største knudepunkt, og før pandemien havde flyselskabet over 900 daglige afgange.
American Airlines planlægger ligeledes en daglig flyvning til Madrid, der genoptages i december. Iberia og American vil dermed tilbyde elleve ugentlige flyvninger mellem Dallas og Madrid, med gode forbindelsesmuligheder i begge ender.
For Helsinki er situationen en anden. American Airlines har ingen flyvninger til den finske hovedstad og har ingen planer om dette. Finnair er det primære flyselskab, der forbinder Helsinki med resten af verden for oneworld alliancen. Finnair tilbyder en række forbindelser fra Helsinki, herunder til Skandinavien og øvrige Vesteuropa – en del af verden, hvor American Airlines ikke har nogen nonstop-service.
Atlantic Joint Business-partnerskabet
Drivkraften for de nye ruter er Atlantic Joint Business aftalen mellem American Airlines, British Airways, Iberia og Aer Lingus. Partnerskabet giver mulighed for mere problemfri rejsemuligheder på tværs af alle disse flyselskaber. Partnerskabet er mere end blot en codeshare, med forbedrede muligheder for indtægtsdeling og koordinering af tidsplaner og priser, der har resulteret i vækst på begge sider af Atlanten.
American Airlines har et omfattende indenrigs netværk, der forbinder mange mindre destinationer i USA til et bredere, globalt netværk. Det har også en stærk tilstedeværelse i Latinamerika og Caribien, hvilket giver endnu større adgang til kunder i et område, hvor oneworld ikke har en partner.