Kriseramte Norwegian bekræfter nu officielt, at man ikke længere planlægger med flytypen Boeing 737 MAX i en fremtidig flyflåde. Selskabet havde, da Corona-krisen ramte den internationale luftfart, modtaget de første 18 af en ordre på i alt 100 Boeing 737 MAX fly, og havde forudbetalt 459 mio. dollars til den amerikanske flyproducent for den samlede ordre.
MAX flyene kom imidlertid aldrig i kommerciel drift, fordi luftfartsmyndigheder verden over groundede flytypen på grund af to alvorlige ulykker.
Problemerne med MAX flyene medførte, ifølge Norwegian selv, massive ekstraomkostninger, som selskabet sidste år valgte at sagsøge Boeing-fabrikkerne for at få godtgjort i en erstatningssag.
Forleden meldte Norwegian-ledelsen så ud, at man helt har droppet tanken om at lade 737 MAX indgå i en fremtidig flyflåde. Ifølge finansdirektør Geir Karlsen vil Norwegian, hvis lavprisselskabet lykkes med sine rekonstruktionsplaner, fremover satse udelukkende Boeing 737 NG fly, og have en flåde på forventeligt 53 fly af denne flytype.
Norwegian er under rekonstruktion ved domstole i både Irland og Norge, og forsøger for øjeblikket at samle nye investorer, som skal tilføre koncernen op mod fem mia. norske kr. for at sikre den videre drift. Ifølge Geir Karlsen er der indtil nu udvist ”tilpas” interesse fra nye investorer. Til erhvervsmediet E24.no siger Karlsen, at Norwegian-ledelsen derfor er ”komfortable” i forventningen om, at nye investorer vil tilføre den nødvendige, friske egenkapital.
Rekonstruktionsforhandlingerne i Norwegian skal være afsluttet senest den 26. april.