På en ekstraordinær generalforsamling i går torsdag godkendte et stort flertal af aktionærerne i lavprisselskabet Norwegian det forslag til en ny redningsplan, ledelsen har fremlagt. Planen indeholder to hovedelementer, dels udstedelse af nye aktier for 4 mia. NOK, dels konvertering af en del af den eksisterende gæld til ejerandele i selskabet.
Ved at acceptere redningsplanen har aktionærerne dermed erkendt, at deres egne ejerandele i Norwegian bliver nominelt mindre.
Norwegian-ledelsen har nu frem til den 26. februar til at forhandle den næste del af redningsplanen på plads med kreditorerne. Det er den del, som handler om at konvertere gæld til aktier, og ifølge iagttagere bliver denne proces den sværeste for selskabet. Det er nemlig anden gang på under et år, kreditorerne skal acceptere, at deres tilgodehavender bliver nedskrevet.
Norwegian er under konkursbeskyttelse i både Norge og i Irland, hvor der er registreret en række datterselskaber, som ejer størstedelen af flyselskabets aktiver, nemlig flyflåden. Konkursbeskyttelsen gælder, i første omgang, frem til 26. februar, hvor Norwegian skal præsentere en endelig redningsplan, som har tilslutning fra både et flertal af aktionærer og kreditorer.
Gældskrisen i Norwegian har sin rod i de omfattende investeringer for lånte penge, selskabet foretog da man lancerede sin satsning med langdistanceflyvninger tilbage i 2013. Langrute-flyvningerne viste sig at være en dårligere forretning end forventet, og siden 2017 har Norwegian fløjet med underskud. Den samlede gæld i selskaberne er i dag på over 60 mia. NOK, og den gældsbyrde viste sig uoverkommelig for Norwegian, da Covid 19 pandemien i foråret i år førte til en omfattende nedlukning af luftfarten.
Hvis den nye redningsplan får tilslutning fra et flertal af kreditorerne vil den nye kapitaltilførsel og gældsnedskrivning, ifølge ledelsen, sikre selskabets overlevelse gennem 2021, også selvom en normalisering af selskabets billetsalg først indfinder sig i slutningen af det kommende regnskabsår.