Det er det norske Næringsdepartement, som overfor EU’s konkurrencemyndighed ESA bekræfter, at den norske regering ikke vurderer offentlige myndigheders boykot af Wizz Air som noget, der strider mod Norges aftaler med EU i det såkaldte EFTA-samarbejde.
EFTA-samarbejdet regulerer blandt andet Norges forhold til EU vedrørende fri bevægelighed af arbejdskraft og regler for virksomhedsdrift. På en række områder sidestiller EFTA-samarbejdet reelt Norge med andre EU-lande med hensyn til pligter og rettigheder. Og EU’s konkurrencemyndigheder indledte derfor tidligere i år en undersøgelse om de norske myndigheders deltagelse i en boykot af Wizz Air, der er foranlediget af den norske fagbevægelse.
Ifølge EU’s konkurrencemyndighed er det i strid med EØS-aftalen mellem Norge og EU hvis norske kommuner og amter boykotter Wizz Air på grund af selskabets politik med hensyn til indgåelse af norske overenskomster. Flyselskabets topchef, József Váradi fastslog allerede sidste år, at ”Wizz Air er et flyselskab uden fagforeninger”.
Men den udlægning af EØS-aftalen er den norske regering ikke enig i.
Ifølge et svar fra næringsdepartementet til ESA har 10 kommuner og amter vedtaget, at man ikke vil benytte Wizz Air, så længe flyselskabet ”går imod arbejdstagernes rettigheder”. Svaret fra Næringsdepartementet følger den norske statsminister Erna Solbergs linje: I forbindelse med Wizz Airs etablering af norske baser sidste år, sagde Solberg, at hun ”ikke kommer til at flyve med et selskab, som nægter arbejdstagere at organisere sig”.
Ifølge det norske Næringsdepartement er ”restriktioner” mod Wizz Air berettigede af hensyn til ”vigtige, offentlige interesser”. Og det norske ministerium peger videre på, at ESA selv anerkender, at fri forhandlingsret og egne fagforeninger er ”fundamentale, sociale rettigheder, som alle er forpligtet til at opfylde” i EØS-aftalen.
Udover de 10 norske kommuner og amter, som allerede har meldt, at man boykotter Wizz Air, er yderligere otte kommuner i drøftelser om at følge trop. Også flere statsejede norske selskaber ventes at blive aktive deltagere i boykotten.