United er verdens førende inden for brug af og støtte til udviklingen af SAF, et alternativt brændstof fremstillet af råvarer, der ikke er olie. Selskabet har allerede aftaler om at købe næsten dobbelt så meget SAF end de øvrige globale flyselskaber tilsammen. SAF har potentialet til at levere samme ydeevne som oliebaseret jetbrændstof, men med en brøkdel af dets CO2-fodaftryk, og ifølge det amerikanske energiministerium er landets råstofressourcer store nok til at imødekomme den forventede brændstofefterspørgsel fra hele den amerikanske luftfart industri.
“United fortsætter med at lede, når det kommer til klimaforandringer,” sagde United CEO Scott Kirby. En demonstrationsflyvningen mere end 100 passagerer fra Chicagos O’Hare International Airport til Washington afgik torsdag og blev opereret af en af United’s Boeing 737 MAX 8. Flyet brugte 500 gallons SAF i den ene motor og samme mængde konventionelt jetbrændstof i den anden, for at bevise, at der ikke er nogen operationelle forskelle mellem de to typer brændstof. I øjeblikket har flyselskaber kun tilladelse til at bruge maksimalt 50 % SAF om bord.
United opererede flyvningen i partnerskab med Boeing, CFM International, Virent, hvis teknologi muliggør 100 % SAF, og World Energy – verdens første og Nordamerikas eneste kommercielle SAF-producent. Uniteds Scott Kirby havde på flyningen, sammen med andre erhvervsledere, embedsmænd, ngo’er og medier, selskab af direktørerne fra hver af disse virksomheder.
“Boeing er stolte af at støtte United i denne historiske begivenhed, mens vi arbejder sammen for at gøre luftfart mere bæredygtig,” sagde Ihssane Mounir , Senior Vice President for Sales and Marketing for The Boeing Company. “Som industri er vi forpligtet til at håndtere klimaændringer, og bæredygtige flybrændstoffer er den mest målbare løsning til at reducere luftfartens kulstofemissioner i de kommende årtier. Ingen enhed kan dekarbonisere luftfarten alene, og det vil kræve partnerskaber som dette for at sikre, at luftfart er sikker og bæredygtig for fremtidige generationer.”
Torsdagens SAF-flyvning er blandt de seneste resultater mod Uniteds mål om at reducere sine drivhusgasemissioner med 100 % inden 2050.