Ved at tilslutte sig Race to Zero forpligter flyselskabet sig til at sætte et foreløbigt videnskabsbaseret mål for 2035 samt at eliminere CO2-emissioner i 2050, i overensstemmelse med kriterierne og anbefalingerne fra Science Based Targets-initiativet (SBTi).
Johan Lundgren, administrerende direktør for easyJet, siger: “At deltage i Race to Zero er en vigtig milepæl i easyJets rejse, og jeg er meget stolt over at kunne komme med denne meddelelse i dag. Klimaforandringer er et problem, som vi alle skal tackle – også os hos easyJet. Vi har et ansvar for at minimere virkningen af vores flyvninger, og vi arbejder meget hårdt på at få dette til at ske; fra effektiv flyvning og flådefornyelse til at være det eneste store europæiske luftfartsselskab, der kompenserer for kulstofemissionerne fra det brændstof vi bruger på vores flyvninger.”
Storbritanniens Luftfartsminister Robert Courts sagde: “Det er fantastisk at se easyJet tilslutte sig Race to Zero på COP26’s transportdag. COP26 repræsenterer en mulighed for at skabe momentum i at reducere emissioner fra luftfart, især forud for den næste ICAO-forsamling i 2022. easyJet går til udfordringen om at indføre en køreplan, som vil hjælpe med at sikre en bæredygtig fremtid for sektoren og skabe grønne job i processen.”
At gøre flyvning mere bæredygtig er noget, som easyJet længe har prioriteret.
I 2019 blev det det første store flyselskab på verdensplan til at kompensere for kulstofemissionerne fra det brændstof, der blivr brugt til selskabets flyvninger, og det er i øjeblikket det eneste store flyselskab i Europa, der gør det. Dette kommer uden ekstra omkostninger for passagererne, og flyselskabet understøtter kun projekter, der er certificeret af enten Gold Standard eller Verified Carbon Standard.
easyJet mener, at luftfarten skal foretage radikale ændringer og arbejder sammen med sine partnere Airbus og Wright Electric for at fremskynde udviklingen af nul-emissionsteknologier. Flyselskabet er optimistisk, og forventer at flyve passagererne på fly drevet af brint-forbrænding, brint-elektrisk eller en hybrid af begge i midten til slutningen af 2030’erne.