Annons:

Korte forretningsrejser er tilbage på 2019-niveauer

For første gang siden pandemien er bookinger af korte forretningsflyvninger vendt tilbage til 2019-niveauer, ifølge ny forskning udgivet fra Mastercard Economics Institute. Langdistancetrafikken er dog fortsat betydeligt nede i forhold til præ-pandemiske mængder.

Rapporten, som integrerer bookingdata fra Mastercard-transaktioner samt IATA-passagerdata og Google Community Mobility Reports, fremhævede den forsigtige tilbagevenden af forretningsrejser.

En stigning i slutningen af marts 2022 oplevede, at den samlede globale booking af flyrejser var lige over 2019-niveauerne for første gang siden pandemien. Til sammenligning var bookinger af forretningsflyvninger på deres laveste niveau i 2022 (midten af januar) omkring halvdelen af niveauerne før pandemien.

I Europa oversteg korte forretningsrejser 2019-niveauet i april med henholdsvis 30 procent og 37 procent. Mellemdistanceflyvninger var lige under (-5 procent), og langdistancerejser halter bagud (-46 procent), men en opadgående bane fortsætter.

Dette er ligesom globale genopretningstendenser, hvor korte og mellemlange forretningsrejser er på henholdsvis +24 procent og -5 procent af niveauet før pandemien. Langdistanceflyvninger forbedres dog i et lidt hurtigere tempo (-8 procent), hovedsageligt drevet af en stigning i Asien og Stillehavsområdet i slutningen af april, hvor bookinger steg til 11 procent af 2019-tallene.

Ud over rejserestriktioner identificerede rapporten, hvordan nye måder at arbejde på påvirker forretningsrejser, hvor bookinger af forretningsflyvninger underpræsterer på markeder med flest arbejdsstyrker hjemmefra.

Anden modvind inkluderer vedvarende usikkerhed omkring Covid-19-varianter og en stigning i flyselskabernes driftsudgifter og dermed flypriser. Prisstigninger er dog ikke konsistente på tværs af alle markeder. I Storbritannien, Frankrig, Grækenland, Italien, Spanien og Schweiz var priserne i slutningen af april under 2019-niveauerne. I mellemtiden var prisen i Tyskland, Norge, Tyrkiet og Ungarn dyrere.

“Som enhver flyvning har rejseopsvinget mødt både medvind og modvind,” sagde Natalia Lechmanova , seniorøkonom, Europa og Mellemøstafrika hos Mastercard. “Forbrugerens modstandsdygtighed og ønsket om at vende tilbage til ‘normalen’ og kompensere for tabt tid giver os optimisme om, at opsvinget fortsætter, selvom der er bump undervejs.«

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.