Kinesiske myndigheder har godkendt at Boeing 737 MAX genoptager driften efter at have foretaget en række sikkerhedsjusteringer.
Aktierne i Boeing steg voldsomt efter beslutningen, som også baner vejen for, at det kan levere de mere end 100 MAX-fly til kinesiske luftfartsselskaber, der blev produceret mens flyet var grounded i Kina efter to dødbringende styrt.
CAAC sagde, at det forventer, at “kommerciel drift af den eksisterende indenrigs flåde vil blive genoptaget gradvist fra slutningen af i år eller begyndelsen af næste år.” CAAC’s tiltag bekræfter også en plads for den amerikanske flyproducent i landet – et væsentligt vækstmarked inden for luftfart – på trods af vedvarende handels- og politiske spændinger mellem Washington og Beijing.
Kina er det sidste store marked, der godkender Boeing’s MAX serie, efter at den bgrounded i marts 2019 efter to styrt, der tilsammen krævede 346 liv. Efterforskere sagde, at hovedårsagen til begge tragedier var et defektsystem kendt som Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). MAX serien blev godkendt i USA i november 2020 og i de fleste lande kort efter.
Men processen var langt mere langvarig i Kina, hvor CAAC først gennemførte en testflyvning af modellen i tredje kvartal af dette år. Analytikere sagde, at forsinkelser kan have været en konsekvens af spændinger med Washington.