Kommentarerne blev givet på trods af, at chefen for Koreas konkurrencemyndigheder, Joh Sung-wook, tidligere på måneden, under et parlamentsmøde, tvivlede på fusionen, med henvisning til alvorlige monopolhensyn.
Det vil imidlertid være vanskeligt for konkurencemyndighederne at dømme i denne særlige sag, da den foreslåede fusion er mellem landets to største aktører. Monopoltilstande vil uundgåeligt opstå uanset hvordan fusionen analyseres og under alle omstændigheder skal visse foranstaltninger implementeres, før aftalen kan godkendes, såsom at overdrage nogle ruter til konkurrerende flyselskaber.
Må opgive slots til Europa og USA
Slots for ruter til Europa og Amerika må opgives til fordel for, hovedsagligt, udenlandske flyselskaber, da de øvrige Sydkoreanske flyselskaber, næsten udelukkende er lavprisselskaber og ikke har de rette flytyper.
Korean Airs planlagte overtagelse af majoriteten i Asiana Airlines omfatter også en mulig fusion af deres lavprisenheder Air Busan, Air Seoul og Jin Air.
Det er dog tvivlsomt, om fusionen vil blive gennemført i år – som den Sydkoreanske regering ønsker – fordi den stadig afventer på godkendelser fra andre landes konkurrencemyndigheder. Og hvis især USA eller Europa gør indsigelser, vil processen gå endnu langsommere.