Søndag indledte regeringen forhandlinger med Folketingets partier om en luftfartspakke, der skal afbøde Corona-krisens værste konsekvenser for danske flyselskaber. Og der er hårdt brug for en håndsrækning til branchen, siger Michael Svane fra brancheforeningen Dansk Luftfart, der hører under Dansk Industri.
”der er brug for en økonomisk støtte til at komme i gang med flyruterne igen, for vi har ikke passagergrundlag til at have dem i gang”, siger han.
Svane peger på to alternative modeller, der kan hjælpe branchen gennem en sommer, der ventes at blive præget af et markant lavere aktivitetsniveau, og kommer efter tre måneders stilstand. Dels en afgiftslempelse for de afgifter, flyselskaberne i dag skal betale, dels direkte økonomisk støtte.
Alene hos SAS har 1.700 danske ansatte mistet deres arbejde, hvilket svarer til 40% af medarbejderstaben i landet. Og ifølge Michael Svane bliver SAS-medarbejderne langt fra de eneste i den danske luftfartsbranche, som må vinke farvel til jobbet, afhængig af hvordan en politisk luftfartspakke ender med at blive vedtaget.
”Vi vil også se et mindre aktivitetsniveau, og derfor vil vi også kunne frygte for Danmarks internationale tilgængelighed – altså, hvor mange markeder kan vi nå frem til set med erhvervslivets øjne”, vurderer han.