Tysklands største leisure flyselskab vil i fremtiden tilbyde et nyt, mere bæredygtigt cateringkoncept ombord. Eurowings tager i stigende grad hensyn til indkøb af produkter og fokuserer på et mere intensivt samarbejde med leverandører af bæredygtige, fortrinsvis regionale produkter.
“At undgå plastikaffald er en anden vigtig del af vores mere bæredygtige produkt under flyvningen. I 2025 vil 100 procent af vores plastikemballage og flyprodukter være lavet af vedvarende eller genbrugsmaterialer,” sagde Lorenza Maggio, Vice President for Customer Experience & Marketing hos Eurowings.
Eurowings bruger allerede træskeer og papbægre i stedet for deres plastikalternativer, og klarer sig stort set uden cellofanemballage i sine Wings Shop-tilbud.
Også højt på selskabets dagsordenen: at reducere mængden af madspild. For at nå dette mål har Eurowings blandt andet besluttet sig for en ny kampagne: Flyselskabet introducerer “Happy Hour” på den sidste flyvning på hver dag. Gæster vil være i stand til at købe frisk mad såsom sandwich eller snacks med 50 procent rabat. Ved hjælp af kunstig intelligens vil Eurowings indhente data fra hver flyvning og løbende tilpasse de indlæste mængder til den faktiske efterspørgsel for at reducere spild.
Som en del af Lufthansa Group har Eurowings også forpligtet sig til i 2030, at have reduceret sine CO2-udledninger med 50 procent sammenlignet med 2019 og til at blive CO2-neutral inden 2050. Men bæredygtighed stopper ikke ved CO2-udledning. Sociale og samfundsmæssige spørgsmål er en anden vigtig del af Eurowings’ bæredygtighedsstrategi. Derfor tager flyselskabet også social bæredygtighed i betragtning ved udvælgelsen af sine samarbejdspartnere og produkter om bord.
Flere valgmuligheder og bæredygtighed i Wings Bistro
Eurowings-passagerer vil fremover have et bredere udvalg af veganske og vegetariske snacks og måltider i Wings Bistro – for eksempel veganske rundstykker med udvalgte regionale ingredienser.
Eurowings har i flere år, med succes, samarbejdet med virksomheden “SHARE”. For hver flaske vand købt om bord, investerer passagerer i rent drikkevandsforsyning til folk i Zimbabwe eller Kenya. “Lemonaid”– hver enkelt limonade, der købes, understøtter ikke kun fairtrade, men også sociale projekter i de lande, hvor dens ingredienser oprindeligt dyrkes.
Ud over dette har Eurowings-passagerer mulighed for at yde et aktivt bidrag om bord ved at donere én euro, som direkte kommer hjælpeorganisationen “Help Alliance” til gode, når de køber et måltid eller et produkt. Hver donation giver to børn et komplet, sundt måltid i skolen hver dag.
Eurowings’ nye menukort er også mere miljøvenlige og er lavet af 100 procent FSC-certificeret genbrugspapir. De kulstofækvivalenter, der udledes under produktionen, er fuldstændig udlignet.