“Komplicerede processer designet af sindssygt dyre erhvervsadvokater, der graver penge ud af SAS’ svindende pengekasser”
SAS frigav onsdag aften betingelserne for at få sin rekonstruktion godkendt af den amerikanske konkursdommer i et brev næsten uigennemtrængeligt selv for uddannede økonomer ud fra en række præmisser, der skal være opfyldt.
Travel News har tidligere rapporteret, at aktionærerne og de fleste uprioriterede kreditorer mister deres penge. Indehavere af de kommercielle hybridobligationer får en vis kompensation, først nogle kontanter, når kapitel 11-processen er godkendt, senere noget mere, hvis det går godt for SAS. Teoretisk set kan de komme op på 20 – 25 procent på få år.
Værre er det for indehaverne af efterstillede hybridobligationer, som mangler sikkerhed og ender i køen af uprioriterede kreditorer. Og her er der blandt andet den svenske stat, som har to lån til SAS på 1,5 og 2,5 milliarder SEK, men regeringen har valgt at lukke låget på vilkårene for de respektive lån.
Så vidt det kan udledes af SAS pressemeddelelse, må uprioriterede kreditorer nøjes med 1,7 – 2,7 procent, når processen afsluttes til foråret med en chance for at få yderligere 5 procent om få år. Det ville betyde, at staten højst kan få omkring 300 millioner SEK tilbage, i værste fald betydeligt mindre. Det skal ses i lyset af, at skatteyderne investerede omkring 10 milliarder SEK i SAS i det sidste årti.
Men besværet slutter ikke der. SAS modtog 9,5 milliarder i støtte under pandemien, og Ryanair anmeldte selskabet til EU-Kommissionen for ulovlig statsstøtte. EU godkendte i første omgang støtten, men efter en appel kræver Kommissionen en såkaldt step-up-mekanisme. SAS kan ikke bare få penge fra den svenske og danske regering, men skal give noget tilbage.
Det vil ske i form af nye statshybridobligationer, i Sveriges tilfælde på 236 mio. SEK. De er også underordnet og vil sandsynligvis være praktisk talt ubrugelige. Men processen skal godkendes af generalforsamlingen.
Komplicerede ture designet af sindssygt dyre erhvervsadvokater, der graver penge ud af SAS’ svindende pengekasser.
SAS’ årsregnskab for det regnskabsår, der sluttede den 31. oktober, er så væsentligt enklere. Nøgletallene er allerede kendt: SEK 42 milliarder i omsætning, SEK 5,7 milliarder i tab, men et samlet tab på næsten SEK 7 milliarder efter omvurdering af pensionsordninger. 2,5 milliarder løb tør for kontanter, men SAS havde 6 milliarder tilbage i kontanter.