SAS sendte mandag aften rystelser gennem luftfartsbranchen, da det skandinaviske flyselskab annoncerede, at topchefen, Rickard Gustafsson, efter 10 år på posten, forlader koncernen i første halvdel af 2021. Gustafsson skal fremover være topchef i den svenske industrikoncern SKF.
Og ifølge aktieanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, kommer chefskiftet på et ubelejligt tidspunkt for flykoncernen, som i lighed med andre flyselskaber står i en kritisk situation på grund af Corona-krisen.
”Det her er bestemt ikke, hvad SAS har brug for. Tværtimod. Opgaven skriger på kontinuitet og indgående kendskab til både luftfartssektoren og SAS’ kompleksitet,« siger Jacob Pedersen til finans.dk
Også den danske bestyrelsesformand i SAS, Carsten Dilling, betegner Gustafssons afsked som ”skuffende” om end Dilling i en pressemeddelelse også husker at rose den afgående koncernchef for hans indsats gennem 10 år i flyselskabet. I pressemeddelelsen fra SAS udtaler bestyrelsesformanden, at Gustafsson har stået i spidsen for en ”bemærkelsesværdig turnaround” i SAS, som har genrejst selskabet efter ”adskillige år med tab”. Carsten Dilling tilføjer, at SAS-bestyrelsen ”selvfølgelig omgående” har indledt processen med at finde en efterfølger som koncernchef.
Ifølge Sydbanks Jacob Pedersen kan netop opgaven med at finde en ny koncernchef resultere i et nybrud for SAS. Hidtil har det været normalen, at koncernchefen kommer fra et af de lande, der er storaktionær i SAS, det vil aktuelt sige Sverige eller Danmark.
Men i den nuværende situation, hvor der er brug for indgående erfaring med luftfart, kan det – ifølge Sydbank-analytikeren – blive nødvendigt at finde en ny koncernchef, som ikke nødvendigvis kommer fra Skandinavien. ”Det er store sko, der skal fyldes, og jeg udelukker ikke, at man kan blive nødt til at søge bredere,” siger Jacob Pedersen til finans.dk.