Mens der i foråret var i gang med omstrukturering til ‘New Norwegian’ i foråret, sagde selskabet at det ikke længere ville benytte Boeing 737 MAX. I begyndelsen af sidste måned, da der blev offentliggjort en ny aftale for 13 Boeing 737-800’ere, var der dog noget, der tydede på, at luftfartsselskabet kunne ændre mening om typen.
”Denne aftale er et vigtigt skridt i Norwegians plan om at bygge en effektiv og moderne flåde til fremtiden. Fleksibiliteten i ‘power-by-the-hour’ vil give os mulighed for at styre vores kapacitet gennem lavsæsonen og justere for variationer i sæsonbestemt efterspørgsel,” sagde Geir Karlsen, administrerende direktør for Norwegian, i en erklæring udsendt onsdag.
Lejeperioden for de to fly er ni år. Det inkluderer ‘power-by-the-hour’ arrangement for både IATA-vintersæsonerne 2021/22 og 2022/23, hvilket gør det lettere for flyselskabet at foretage kapacitetsjusteringer for lavere efterspørgsel.
Endelig har Norwegian i henhold til aftalen mulighed for at erstatte de pågældende 737 MAX 8-fly med nye Airbus fly fra 320neo-familien. Norwegian havde tidligere en betydelig ordre på A320neo, men det var deres hensigt at lease dem ud, ikke at betjene dem direkte.