– Samlet set tror jeg, at forbrugerne kan forvente et bedre tilbud med konstellationen Norwegian og Widerøe end med Widerøe alene, siger flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til NTB.
Norwegian køber Widerøe for godt 1,1 milliarder norske kroner og kalder arrangementet “en stor dag for forbrugerne”.
Formand Svein Harald Øygard omtalte Widerøe som bydelens undergrundsbane. Han pegede på, at det efter opkøbet bliver lettere at tage Widerøe med på kortdistancenettet og flyve videre, for eksempel ud af landet, med et Norwegian-fly.
– Opkøbet understøtter de prioriteter, vi har i Norwegian for at give et bedre tilbud til vores passagerer, uanset om de rejser i Norge, Norden eller ude i Europa, sagde Øygard.
Widerøe skal videreføres som et helejet datterselskab i den norske struktur, og har fået løfter om at fortsætte udviklingen af virksomheden inden for den strategi, der er lagt.
Synergier på 200-300 mio
Det er sandsynligt, at især Widerøe får reduceret sine omkostninger markant, hvilket kan komme forbrugerne til gode i form af billigere billetter, mener Elnæs. Norwegian vil også kunne udvide sit tilbud ved at bruge Widerøe-fly på visse ruter, når efterspørgslen er for lav til de store Norwegian-fly.
– Widerøes passagerer vil også kunne indgå i Norwegians bonusprogram og formentlig i det nye samarbejde med Strawberry, påpeger analytikeren.
Synergier – omkostningsbesparelser og øget værdiskabelse på mellem 200 og 300 millioner NOK – forventes som følge af opkøbet. Udover stordriftsfordele, bedre aftaler og samarbejde om ground handling kan Widerøe måske få glæde af Norwegians lukrative brændstofaftaler, spekulerer Elnæs. Brændstof udgør mellem 25 og 35 procent af et flyselskabs omkostninger.
Der er på nuværende tidspunkt ingen planer om fyringer som følge af opkøbsaftalen.
Elnæs konklusion er, at reducerede omkostninger enten vil vise sig i billigere billetter eller bruges til at pynte på bundlinjen.
Skal have godkendelse
– Kommer vi frem til, at konkurrencen er svækket, og at denne aftale vil ramme forbrugerne, i form af højere priser og dårligere tilbud, har vi en mulighed for at stoppe opkøbet, siger afdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurrencestyrelsen til NTB.
Han er på det rene med, at handlen skal “godkendes af os, før de kan gennemføre den”. Det kan tidligst ske fem uger efter, at virksomhederne formelt har anmeldt erhvervelsen til tilsynsmyndigheden. Hvis der ikke er grund til bekymring over konkurrencesituationen, kan aftalen godkendes allerede da. Ellers skal tilsynet melde, at der er bekymring, og at der skal mere tid til.
– Det er svært at forudse denne proces. Vi arbejder intensivt og ønsker at gøre behandlingen så effektiv som muligt. Men der skal laves grundige vurderinger, så der er grænser for, hvor hurtigt vi kan have en beslutning, siger Nese.
En vigtig pointe i tilsynets arbejde bliver at se på områder, hvor de to virksomheder er tætte konkurrenter, og i givet fald hvordan opkøbet påvirker konkurrencen. Selskaberne fastholdt selv på pressemødet fredag, at de ikke er konkurrenter, og at der kun er to ruter i Norge, som betjenes af dem begge.
– Suppler hinanden
De to virksomheder supplerer hinanden, frem for at konkurrere med hinanden, mener adm. direktør Stein Nilsen i Widerøe. Han tror på, at Widerøes kunder får et endnu bedre rutetilbud gennem samarbejdet.
– Der er nogle kriterier, som har været meget vigtige for, at den her transaktion er blevet mulig. Den respekt, Norwegian har for Widerøes mission i Norge, gennem sin meget skarpe rutestrategi, er noget, jeg gerne vil fremhæve. Widerøe og Norwegian er ikke konkurrenter, sagde han.
Norwegians administrerende direktør Geir Karlsen fortalte, at opkøbet af Widerøe har været planlagt i mange måneder.
– Det er en handel, vi har arbejdet på siden før jul, hvor vi forstod, at Widerøe kunne finde et nyt hjem. Vi køber denne for 1,1 mia. NOK. Den endelige pris vil blive fastsat lidt senere, sagde Karlsen.
Det er WF Holding, der ejer Widerøe og er dermed Norwegians modpart i aftalen. Bag virksomheden står Torghatten med 64 pct. og Fjord1 med 34 pct.