Den norske luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs forventer, at ungarske Wizz Air kan sætte nye standarder for billetpriser i Skandinavien i forbindelse med sin satsning på det norske indenrigsmarked. I Italien, hvor Wizz Air har startet to indenrigsruter mellem Milano og Sicilien, har selskabet forsøgt sig med oneway fra-priser på ned til 1 Euro, og ifølge Elnæs er det sandsynligt, at Wizz Air vil forsøge noget tilsvarende på det norske marked.
”Jeg bliver ikke overrasket, hvis de tester markedet med dette her. Det kan også ske ganske snart for at ramme juletrafikken” siger Elnæs til det norske finansmedie E24. Han tilføjer, at Wizz Air kun henter godt halvdelen af sine passagerindtægter fra selve billetprisen, mens den anden halvdel kommer fra salg af tillægsydelser som sædevalg, bagage mv.
Wizz Air har opereret ud af Norge siden 2006, og meddelte tidligere i oktober, at man vil starte tre nye indenrigsruter i direkte konkurrence med SAS og Norwegian. Initiativet fra det ungarske lavprisselskab har vakt stor opmærksomhed, blandt andet fordi det vurderes at blive dyrt for de to hjemmemarkedskombattanter, der i forvejen er økonomisk pressede. Wizz Air står i en anden og bedre økonomisk situation, ifølge de seneste regnskaber med omkring 12 mia. dkr. I kapitalberedskab.
Til gengæld får Wizz Air en hård medfart i den norske offentlighed, efter at lavprisselskabets koncernchef har fremsat kritiske udtalelser om fagforeninger, og understreget, at personalet i Wizz Air ikke kan være fagligt organiseret. Det har fået en række norske fagforeningsledere og politikere, herunder Norges statsminister, Erna Solberg, til at anbefale en boykot af det ungarske flyselskab.