De amerikanske luftfartsmyndigheder er ikke tilfredse med den indsats, flyproducenten Boeing har lagt for dagen i arbejdet med at forbedre sikkerheden i forbindelse med flytypen 737-MAX i kølvandet at to styrt, som i 2018 og 2019 kosterede 348 mennesker livet.
Det skriver The Wall Street Journal.
Efter flystyrtene blev et panel bestående myndighedspersoner og eksperter nedsat, og gruppen har i en rapport påpeget, at der er for stor afstand mellem ledelsen i Boeing og medarbejdere inden for sikkerhedsarbejdet. Desuden er der ikke sikret tilstrækkelig med beskyttelse af de medarbejdere, som måtte flage for sikkerhedsproblemer i forbindelse med produktionen af fly.
Rapporten fra sikkerhedspanelet, udpeget af Federal Aviation Association, FAA, har ikke direkte set på senere udfordringer med flytypen, eksempelvis hændelsen i januar i år, hvor et vindue blæste ud i et Alaska Air-fly, mens det var i liften og derfor måtte nødlande.
Om den og andre hændelser hedder det dog, at ”disse kvalitetsproblemer forstærkede ekspertpanelets bekymringer over, at sikkerhedsrelaterede beskeder eller adfærd ikke bliver implementeret på tværs af hele Boeing-populationen”.