Efter næsten 20 års kamp for at omstrukturere, står Air Malta muligvis over for sin sidste chance. Air Maltas mål er at konkurrere med lavprisflyselskaber og samtidig støtte den lokale økonomi. Ved at tilbyde passende forbindelser selv på urentable ruter, prøver Air Malta at forene disse modstridende mål.
Finansminister Clyde Caruana erkendte, at eventuelle tilskud, som EU tillader, ville være meget lavere, end flyselskabet har brug for, for at fortsætte i business-as-usual. Dette fører nu til yderligere omkostningsbesparende foranstaltninger, herunder halvering af den nuværende arbejdsstyrke på omkring 900 samt at opgive af ground handling-operationer.
Tidligere har Air Malta meddelt, at selskabet overvejede at konsolidere sin flyveplan for månederne januar og februar ved at reducere frekvenserne på visse ruter uden dog at aflyse nogen af de 16 ruter, som flyselskabet opererer denne vinter.
I en kommentar til denne plan sagde Air Maltas administrerende formand, David G Curmi, “Vi tager sådanne beslutninger for at matche kundernes efterspørgsel og undgå at flyve med tomme fly. Sådanne vurderinger er løbende og vil fortsætte, indtil efterspørgslen vender tilbage til sunde niveauer. I disse situationer skal vi være meget agile og finansielt disciplinerede for at kunne justere sædekapaciteten og fokusere på effektivitet for at beskytte vores likviditet. I betragtning af de hidtil usete tider, vi lever i, og de udfordringer, som Air Malta står over for, optimerer vi løbende vores netværk for rentabilitet og likviditet, og vi planlægger at fortsætte med at gøre det uden kompromiser.”
Formanden tilføjede: “I dette evigt skiftende scenarie er det meget vanskeligt at komme med nogen forudsigelser, men Air Malta er forpligtet til at forblive et vital forbindelse hele året rundt til det europæiske fastland, ikke kun for rejser og turisme, men også for transport af medicin, post samt anden fragt.”