Forbrugerklagenævnet har truffet afgørelse i en sag, der kan have omfattende konsekvenser for de flyselskaber, som har forsøgt at undgå at refundere købte billetter til flyrejsende under Corona-krisen.
Sagen handler om en rejsende, som købte en returbillet København-Los Angeles den 10. februar 2020, kun en måned inden den globale flytrafik lukkede ned på grund af Corona. Flyselskabet – som ifølge TV2’s oplysinger skulle være SAS, gav efterfølgende kunden valgmuligheden, enten at ombooke billetten til nogle andre rejsedatoer, eller acceptere en voucher på beløbet, billetten havde kostet. Kunden valgte på den baggrund at takke ja til en voucher, og da denne blev modtaget fremgik det, at den ikke kunne ”ombyttes til kontanter”.
Men den fremgangsmåde holder ikke, har Forbrugerklagenævnet nu fastslået. Nævnet finder, at voucheren er en ”ikke vederlagsfri elektronisk tjeneste”, som skal kunne ombyttes til kontanter. Og at denne indløsningsret ikke ”ved aftale kan fraviges til skade for en forbruger”.