Det er ikke svært at se en parallel mellem British Airways’ kvaler og en strejke-, krise- og inflationsplaget britisk økonomi, der ser ud til at være kørt godt og grundigt i sænk.
Ganske som solen for længst er gået ned over det britiske imperium, som nogle muligvis håbede, at Brexit ville genrejse, er det også mange år siden, at det britiske luftfartsselskab opgav sit stolte slogan “Verdens foretrukne luftfartsselskab”, der hævdede at flyve flere mennesker til flere destinationer end noget andet selskab.
Det luftfartsselskab, Sean Doyle overtrog styringen af i oktober 2020 midt under coronakrisen, var allerede før krisen en tung opgave, blandt andet på grund af arven efter Walsh og Cruz. Og opgaven ser endnu tungere ud i 2022, som Doyle ellers havde peget ud, som året hvor skuden vendte. Denne sommer til trods er Sean Doyle opsat på at gøre British Airways stort. Det skal være premium på ny og med en kundeservice, der skiller sig ud.
“Vi vil, at folk står af et British Airways-fly og taler om turensom noget anderledes” sagde han i januar til Financial Times.
Problemet er efter mange mening ikke kun at coronakrisen ramte BA hårdt på de businessrejser, der har været selskabets mest lukrative marked. Efter mange års skærekurs er BA havnet mellem to stole – premium på den eneside og economy på den anden – for at kunne konkurrere med lavprisrivalerne, mens blandt andet Mellemøstens luftfartsselskaber har ædt sig ind på langdistanceruterne.