Hvor stor bliver PLAY?
Det er måske kun et flyselskab med tre fly lige nu, men i højden af sommeren 2022 vil flåden fordobles i størrelse. Der vil også følge flere med, men præcis hvor stort bliver PLAY?
Målflådestørrelsen for dette nystartede flyselskab er ingen stor hemmelighed. Faktisk, da PLAY trådte ind på Nasdaq First North Growth Market sidste sommer (det fejrede ved at ringe med en klokke ombord i 12.000 fod over Island), kunne det kun gøre det med en gennemsigtig og detaljeret forretningsplan i hånden. Den forretningsplan dikterer en beskeden flåde på kun 15 fly.CEO Birgir Jonsson outlined the delivery plans for this fleet, stating:
”Vi startede med tre fly sidste år. I 2022 vil vi have seks. Vi går op til 10 i foråret 2023, derefter 12. Og toppen af den nuværende plan er 15 fly i 2025.”
De første tre fly, der ankom med PLAY, var ikke fabriksfriske. De var heller ikke gamle, da de kun havde opereret i kort tid med det belejrede mexicanske flyselskab Interjet. Mellem dem er de i gennemsnit under fire år gamle, og alle er på mindre end 4.000 cyklusser. Men de næste fly, der kommer, bliver kassefriske.
Tippet til at være den næste til at ankomme er TF-PPA, en 1,8 år gammel A320neo. Den blev leveret til udlejer i juli 2020, og den har været på lager siden. Den næste følger et lignende mønster. Denne næste A320neo, der i øjeblikket er registreret som F-WWBF, er parkeret i Toulouse, da den ikke er blevet taget op af kunden.
Den oprindelige kunde? SaudiGulf Airlines, Saudi-Arabiens tredje luftfartsselskab. Efter kun at have fløjet siden 2016, har den slet ikke fløjet siden begyndelsen af pandemien. Denne genbrug af fly, to ud af størrelsesordenen 10, antyder, at det ikke kommer tilbage igen.