De fleste rejseportaler, der er store på det globale marked, såsom Booking.com og Tripadvisor, har længe haft AI-kontrollerede løsninger på deres hjemmesider. Nu dukker flere og flere apps og værktøjer op, hvis ideer programmeret med kunstig intelligens har til formål at hjælpe rejsende med at planlægge ferier og oplevelser. Flere af dem er nicheprægede i et forsøg på at forblive relevante på et marked, der hurtigt er ved at blive mættet.
Et sådant eksempel er CharterGPT, som blev lanceret i august. Den henvender sig til markedssegmentet af primært forretningsrejsende, der sammen med kunder rejser med privatfly. Ideen med appen er hurtigt og nemt at kunne gennemgå og booke et hvilket som helst af de privatfly, som selskabet Jet.AI har i sin flåde. Efter at have besvaret spørgsmål vedrørende for eksempel destination, antal passagerer, afrejse- og ankomstdatoer, hjælper en chatbot med at guide brugeren til en tilpasset tilbuds- og bookingside.
Troupe derimod henvender sig til større grupper, fra familier og venner til kollegaer, der ønsker at booke fælles korttidsbolig. Efter at brugere har indtastet en anmodning på hjemmesiden eller i appen – “et hus til ti personer uden for København” – søges udvalget af aktive annoncer på Expedia og Vrbo. Resultater, der passer til forespørgselsfilteret, præsenteres derefter i form af interaktive kort og links til de platforme, hvor de forskellige hoteller, lejligheder og huse kan bookes.
Det webbaserede værktøj GenixGPT har målrettet en tredje niche: at anbefale destinationer i kategorierne uberørte strande, skjulte perler, hemmelige og fortryllende steder. Processen begynder med, at brugere indtaster en åben anmodning. Det bliver igen fulgt op af AI-genererede spørgsmål for at ringe ind i forskellige, personlige muligheder. De første otte søgninger er gratis, derefter kræver GenixGPT et engangsgebyr.