Et nyt kapitel i norsk luftfartshistorie blev skrevet, da fjerntårncentret – Remote Tower Centre – i Bodø gik i luften den 19. oktober. Widerøe blev det første flyselskab, der sikkert fløj til Røst Lufthavn i Lofoten.
– Efter mange års planlægning, etablering og test er vi meget glade for, at den nye teknologi endelig er taget i brug. Fjernstyrede tårne er et vigtigt bidrag til at opretholde en bæredygtig lufthavnsstruktur i Norge, samtidig med at der opbygges et robust fagmiljø ved Bodø-tårncentret, siger Dag Falk-Petersen, administrerende direktør i Avinor.
Sidste testfase før godkendelse
Et vigtigt krav for fjernbetjente tårne er, at det skal være mindst lige så sikkert som konventionelle tårne i lufthavne. Luftfartstilsynet har nu givet sin første godkendelse af det. Samtidig fortsætter omfattende tests, og i løbet af den næste måned, efter at det første fly er landet, vil personale stadig sidde i tårnet i Røst Lufthavn for at observere trafikken og holde øje med, at alt fungerer.
Widerøes flyvning fra Bodø til Røst lørdag formiddag var det første fly, der havde kontakt med tårncentret i Bodø.
– Vi havde god kontakt og visuel observation af Widerøe-flyet hele vejen ind til landing i Røst lufthavn, og det fjernstyrede tårnsystem fungerede optimalt, som vi har sigtet mod, siger Jan Østby, leder af Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring.
Militær højteknologi brugt i civil luftfart
Kongsberg Defense & Aerospace og Indra leverer den teknologi, som Avinor Aviation Safety nu har brugt for første gang.
– Kongsberg Defense & Aerospace er stolte af det strategiske samarbejde med Avinor i dette udviklingsprojekt for det største venture af fjernstyrede tårne i verden. Den tekniske løsning er i verdensklasse – den er unik med hensyn til sensorteknologi og sikkerhed for kontrolsystemer mellem lufthavnen og Avinors tårncenter i Bodø, siger Eirik Lie, administrerende direktør for Kongsberg Defense and Aerospace.
Verdens største fjernstyrede tårncenter under opførelse – klar inden 2020
Mens det fjernstyrede tårncenter ligger i terminalbygningen i Bodø Lufthavn, er der også en konstruktion i gang et par hundrede meter væk fra terminalen. Det bygges som verdens største fjernstyrede tårncenter, hvor 15 norske lufthavne i sidste ende vil have deres tårnservice.