SBTi kræver, at flyselskaber reducerer deres CO₂-udledninger, og derfor har Finnair nu iværksat en række initiativer for at nå dette mål. Dette inkluderer blandt andet investeringer i bæredygtige flybrændstoffer (SAF) ud over de gældende krav, yderligere forbedring af operationel effektivitet, optimering af rutenetværket samt på sigt en opdatering af planen for flådefornyelse. Øget brug af SAF vil udgøre halvdelen af den målrettede reduktion i CO₂-udledninger for Finnair. Det skriver flyselskabet i en pressemeddelelse.
”Vejen til målet vil ikke være lineær, da der stadig er udfordringer med tilgængeligheden og prisniveauet på SAF, som er det vigtigste redskab i vores værktøjskasse i de næste ti år. Vi har brug for hurtige fremskridt på SAF-markedet for at understøtte dekarboniserings initiativerne i luftfartsindustrien. Vi er derfor forpligtet til at gøre vores del for at tackle de udfordringer, og vil arbejde dedikeret på at nå vores nye videnskabsbaserede mål” siger Finnairs administrerende direktør Turkka Kuusisto.
Om Finnairs SBTi-mål
- Science Based Targets-initiativet (SBTi) vurderer uafhængigt virksomhedernes klimamål for at sikre, at de er i overensstemmelse med den nyeste klimaforskning. Klimamål, der er valideret af SBTi, vejleder virksomheder om, hvor meget og hvor hurtigt de skal reducere deres CO₂-udledninger for at opfylde målene i Parisaftalen – at begrænse den globale opvarmning til 1,5°C over det præindustrielle niveau.
- Finnairs SBTi-mål kræver, at flyselskabet reducerer sin CO₂-emissionsintensitet (CO₂e/RTK) med 34,5 procent inden 2033, med udgangspunkt i 2023. Dette mål svarer til cirka 13 procents reduktion i Finnairs absolutte CO₂e-udledninger i denne periode. Den absolutte reduktion er et estimeret tal baseret på variabler såsom årlige vækstprognoser, der kan ændre sig i fremtiden.
- CO₂-emissionsintensitet defineres som mængden af kuldioxid (CO₂)-udledninger pr. tonkilometer (RTK), hvilket er et mål for den passager- og fragtmængde, som Finnair transporterer. I 2023 var Finnairs CO₂-emissionsintensitet 976 CO2e/RTK.
- Målet omfatter ’well-to-wake’-udledninger, der tager højde for den fulde livscyklus for udledninger fra det jetbrændstof, som Finnair bruger, inklusive direkte udledninger fra brugen af jetbrændstof under flyvning (scope 1) samt indirekte udledninger fra udvinding, produktion og distribution af dette brændstof (scope 3).
- Finnair vil overvåge og årligt rapportere sin fremgang i forhold til målet i sine bæredygtighedsrapporter.