– For at fortsætte med at vokse rentabelt, er vi i øjeblikket ved at opdatere vores strategi. Det bliver præsenteret i begyndelsen af næste år, siger Turkka Kuusisto til Dagens Industri.
Ruslands fuldskala invasion af Ukraine blev en krise for Finnair, da luftrummet over Rusland blev lukket. Det ramte hårdt mod Finnairs ruter til Asien, som længe har været selskabets store indtægtskilde.
På trods af op til 40 procent længere flyvetid sammenlignet med tidligere, fortsætter Finnair med at fokusere på Asien, herunder med øget hyppighed af flyvninger til Japan.
Det delvist statsejede flyselskab blev under kriserne tvunget til at foretage to store nyemissioner på godt 8 milliarder DKK. Der var også store omkostningsbesparelser.
– For at imødekomme disse dobbeltkriser krævede der rigtig mange og omfattende tiltag. Det vigtigste var, at vi fuldstændig rebalancerede vores trafik, som tidligere var domineret af asiatisk trafik. Det er der stadig. Men vi har nu med succes omdirigeret mere trafik til destinationer i Europa og Nordamerika, hvilket har været meget værdsat, siger Turkka Kuusisto, CEO siden april til Di.
– Brancheorganisationen IATA forudser i sin prognose 5,2 milliarder flyrejsende i 2025. Det er en rekord, som vi håber at kunne udnytte, siger Turkka Kuusisto.