Virksomheden flytter flyvninger væk fra Asien for at få en mere “geografisk afbalanceret” rutestruktur, der forbinder Europa med Asien, Indien, Mellemøsten og Nordamerika gennem Helsinki som Hub.
Finnair håber at reducere omkostningerne med op til 15 procent. Da strategien blev offentliggjort tidligere, advarede administrerende direktør Topi Maner om, at en forandring ville “kræve dybdegående ændringer i hele virksomheden.” Flyselskabet har nu meddelt, at det kan fjerne så mange som 200 lederjobs rundt omkring i verden, selvom de fleste afskedigelser finder sted i Finland. Forhandlingerne vil påvirke omkring 770 ansatte i Finland, der arbejder i lederjobs eller udefinerede “ekspert”-roller.
– Russlands invasion af Ukraine og det lukkede russiske luftrum har påvirket vores forretning markant. Derfor, ud over andre foranstaltninger til at gendanne Finnairs rentabilitet, skal vi diskutere foranstaltninger, der desværre er de mest smertefulde for vores ansatte, sagde Wanten torsdag.
Før de ødelæggende virkninger af pandemien havde Finnair med succes bygget sin forretning omkring Europa og Asien via den “korteste nordlige rute”, der brugte store dele af det russiske luftrum. Denne strategi var allerede blevet alvorligt påvirket af rejsebegrænsningerne i Covid-19, men blev fuldstændigt ødelagt, da Rusland lukkede luftrummet for de finske kommercielle fly. Som et resultat kan det nu tage længere tid at flyve via Helsinki for at komme fra Europa til Asien og vice versa end at flyve via et andet europæisk flyselskab.
En talsmand for flyselskabet bekræftede, at afskedigelser ikke omfattede piloter, kabineansatte eller ansatte i frontlinjen. Finnair planlægger imidlertid at reducere kapaciteten, og flyselskabet sagde, at de ville diskutere “ændringer i ansættelsesforhold” med medarbejdere på tværs af virksomheden for at reducere omkostningerne.