Finnair har en målsætning om at opnå CO2-neutralitet i 2045, og her er bæredygtigt flybrændstof et af de vigtigste redskaber til at reducere udledningerne fra flyrejser i de kommende år. Ved at bruge Neste MY Sustainable Aviation Fuel reduceres CO2-udledningerne med op til 80 procent* i løbet af brændstoffets livscyklus sammenlignet med fossilt brændstof. Den brændstofmængde, der nu er købt, er Finnairs største enkeltparti af bæredygtigt flybrændstof til dato.
“Finnair fejrer sit 100-års jubilæum i år, og for at sikre en bæredygtig fremtid er det vigtigt at reducere udledningerne fra flyvning. I de kommende år vil bæredygtigt flybrændstof være et af de vigtigste redskaber til at reducere luftfartsrelaterede udledninger. Vores kunder er også en del af det, for en lille del af hver solgt billet går til omkostningerne til bæredygtigt flybrændstof. Desuden kan kunderne reducere udledningerne fra flyrejser ved at bruge vores CO2-kompensationstjeneste, som kombinerer SAF-køb og certificerede kompenseringsprojekter,” siger Robert Lönnblad, Market Director for Finnair i Europa.
SAF (Sustainable Aviation Fuel) vil blive leveret af Neste til Helsinki Lufthavn i begyndelsen af 2023. De 750 tons SAF svarer til ca. 400 flyvninger mellem Helsinki og Stockholm med 100 procent ublandet SAF.
“Finnair var et af de første flyselskaber, der brugte vores Neste MY Sustainable Aviation Fuel, og vi har derfor arbejdet sammen i lang tid. SAF er det mest effektive værktøj, der i øjeblikket er tilgængeligt til at reducere emissionerne fra flyrejser, og det er dejligt at se Finnair tage initiativ til frivilligt at købe vores SAF som en del af deres bæredygtighedsforpligtelser og skabe bevidsthed blandt deres kunder om, hvordan de også kan spille en rolle i at skabe en mere bæredygtig fremtid for luftfarten,” siger Jonathan Wood, Vice President Commercial and Technical Development, Renewable Aviation hos Neste.
Et større brug af SAF vil øge luftfartsselskabets omkostninger, da SAF er klart dyrere end fossilt brændstof. Finnair forbereder sig på dette ved at afsætte en lille del af hver solgt flybillet, ca. 1,5 DKK pr. billet, til omkostningerne til bæredygtigt flybrændstof. Denne andel kan blive højere i fremtiden, efterhånden som de driftsforpligtelser, der pålægges luftfartsselskaberne, leder til en øget brug af SAF.
Om bæredygtigt flybrændstof
SAF er et vedvarende flybrændstof og et mere bæredygtigt alternativ til konventionelt, fossilt brændstof. Neste MY Sustainable Aviation Fuel produceres af bæredygtigt indkøbte og 100 procent vedvarende affalds- og restråmaterialer, herunder brugt madolie og animalske fedtrester. Finnair har forpligtet sig til at opfylde oneworld-alliancens målsætning om at anvende 10 procent bæredygtigt flybrændstof inden 2030 og vil også deltage i oneworlds fælles indkøb i årene 2025-2032. Brugen af SAF vil også blive øget som følge af den kommende EU-forpligtelse til at bruge SAF.
*Når det anvendes i ren form (dvs. ublandet) og beregnes med etablerede livscyklusvurderingsmetoder (LCA), f.eks. CORSIA-metoden