De europæiske flyselskabers vej mod en klimaneutral luftfartssektor i 2050 er brolagt med ambitioner og delmål, der stikker i lige så mange retninger som flyselskabernes rutenetværk.
Det viser en ny opgørelse, som MobilityWatch har foretaget blandt otte af de største europæiske flyselskaber.
Der er tale om lavprisselskaberne Ryanair, Wizz Air og Easyjet, de skandinaviske aktører SAS, Norwegian og Finnair, samt nogle af Europas største flyselskaber Lufthansa og IAG, der bl.a. ejer British Airways og Vueling.
Til sammen sad godt en halv milliard passagerer i selskabernes fly i opgørelsesperioden, som dækker over selskabernes 2022-regnskaber.
Svært at overskue
Ifølge Henrik Wenzel, professor ved Institut for Grøn Teknologi hos SDU og medlem af regeringens klimapartnerskab for luftfart, gør de mange forskellige måder, som klimaambitionerne opgøres på, det svært at sammenligne, hvilke flyselskaber der er mest ambitiøse på klimadagsordenen.